MXG RAIL Front View On Track MX16G RAIL Trimming Alongside Track Under A Bridge MX16G RAIL Front Frog View On Track Railway Crossing MX16G RAIL Front View Cleans Up With Pallet Lifter On Track MX16G RAIL Trimming Alongside Track

MX16G Rail

Rail Hjulgrävare


Egenskaper

  • Kompakt konstruktion möjliggör arbete på dubbelspåriga järnvägar
  • Underrede med rälsmoduler för normalspårig järnväg
  • Kan arbeta i både hög- och lågspänningsläge
  • Växla enkelt mellan körning på och utanför spåren
  • Alternativ med dubbelhytt
  • Användarvänlig, säker, robust och bekväm
  • Högpresterande, kraftfull och bränsleeffektiv Cummins B4.5-motor
  • Kraftig konstruktion som är byggd för att hålla

MXG RAIL-SERIEN

Hydremas MXG Rail-serie - en toppmodern serie hjulgrävare för järnväg som är konstruerade för effektivitet och mångsidighet vid arbete på järnväg. Dessa fabriksmonterade lösningar är redo att fungera både på och utanför rälsen och kombinerar MXG-seriens robusta egenskaper med ett innovativt rälssystem för att ge maximal produktivitet i alla miljöer.


HYDREMA MX16G RAIL

MX16G Rail från Hydrema är sinnebilden för precision och effektivitet inom järnvägsbyggande och underhåll. Denna specialiserade järnvägsutrustning är ett kompakt kraftpaket, utformat för att fungera på dubbelspåriga järnvägar utan att störa trafiken på det andra spåret. Med sitt fabriksmonterade rälssystem och den kompakta överbyggnaden kombinerar MX16G Rail MXG-seriens tillförlitliga egenskaper med avancerad rälsteknik som säkerställer maximal effektivitet både på och utanför rälsen.

Skillnaden mellan denna MX16G Rail-modell och MX20G Rail är att den kompakta överbyggnaden på MX16G Rail gör det möjligt att arbeta på dubbelspåriga järnvägar utan att störa trafiken på det andra spåret. MX20G Rail däremot är konstruerad för tunga lyft och är den mest kompakta grävmaskinen för järnväg i segmentet +20 ton.


HYDREMAS FLEXIBLA JÄRNVÄGSGRÄVARE

MX16G Rail från Hydrema är byggd för att klara järnvägsmiljöer med sitt unika modulära rälshjulsystem. Maskinen är utrustad för att arbeta i både högt och lågt spårläge, vilket ger den flexibilitet att arbeta effektivt i olika förhållanden. I högt spårläge säkerställer ett avancerat lyftsystem att maskinen kan arbeta nära aktiva spår utan störningar, medan dess förmåga att köra direkt på rälsen i lågt spårläge ger exceptionell dragkraft och stabilitet - vilket är viktigt för arbete i våta eller hala förhållanden.

Det tekniskt avancerade höjd- och vridningsbegränsningssystemet Prolec som är utrustat med RCI, säkerställer att MX16G Rail navigerar inom säkra arbetsparametrar, vilket minimerar risken för olyckor. Denna säkerhetsåtgärd är särskilt viktig vid arbete nära eller mellan aktiva spår där utrymmet är begränsat.

MX16G Rail-modellen återspeglar Hydremas åtagande att tillhandahålla robusta, exakta och säkra maskiner för järnvägsindustrin, vilket gör den till en värdefull aktör på järnvägsbyggplatser och i underhållsprojekt. Med dessa specialiserade järnvägsfunktioner är MX16G Rail en idealisk lösning för alla järnvägsutmaningar.

MOTOR

MX16G Rail är utrustad med en kraftfull Cummins B 4.5L Stage V-motor som levererar imponerande prestanda med maximalt 175 hästkrafter vid 2200 v/min. Med ett maximalt vridmoment på 780 Nm vid bara 1500 v/min. är denna motor byggd för att leverera både kraft och ekonomi under alla arbetsförhållanden. MX16G Rail kan nå en topphastighet på 20 km/h i Rail Mode, vilket säkerställer snabb transport mellan arbetsplatser och effektiva arbetsmoment.


BRÄNSLE

MX16G Rail-modellen från Hydrema briljerar inte bara med sin motorstyrka utan även med sin bränsleeffektivitet. Den har ett bränslebesparande system med en 280-liters bränsletank och en separat 31,5-liters AdBlue-tank för att säkerställa optimal utsläppsminskning. Detta säkerställer att maskinen kan arbeta längre på plats med färre avbrott för tankning och stöder Hydremas engagemang för miljövänlig och ekonomisk drift.


HYDRAULSYSTEM

MX16G Rail från Hydrema utmärker sig med sitt avancerade hydraulsystem som säkerställer exakta och effektiva rörelser under de mest krävande arbetsuppgifterna på järnvägen. Hydraulsystemet med dubbla kretsar, lastavkänning och en hydrostatisk högtryckssvängning säkerställer smidig och kontrollerad drift. Med elektronisk effektstyrning kan föraren finjustera arbetshydraulikens prestanda efter behov och med upp till tre anpassade hydraulinställningar ger systemet en hög grad av anpassning för olika verktyg och uppgifter.

Oljemängder:
Arbetshydraulik: 319 l/Min
Svänghydraulik: 88 l/Min
Hydrauliskt tillval 1 ZV1: 30-200 l/Min
Hydrauliskt alternativ 2 ZV2: 15-100 l/Min
Hydrauliskt alternativ 3 ZV3: 50-200 l/Min


KÖRHYDRAULIK

Denna rälsmaskin har ett sofistikerat hydraulsystem som bidrar till dess enastående rörlighet och manövrerbarhet, särskilt på räls. En konstant hydrostatisk fyrhjulsdrift säkerställer en smidig och stabil körning i alla förhållanden. Detta system kompletteras av en variabel drivmotor med bromsventil som ger finjusterad styrning och respons. MX16G Rail är också utrustad med en 2-växlad mjuk powershift-transmission som möjliggör en smidig övergång mellan växlar för väg- och terrängkörning, vilket säkerställer att maskinen kan anpassas till olika terrängförhållanden utan att kompromissa med effektiviteten.


RÄLSSYSTEM

Med ett innovativt och mångsidigt rälssystem möjliggör MX16G Rail effektivt arbete på järnvägar. Detta system har två primära driftlägen: High Rail och Low Rail.

High Rail (Kat. 2): Drivlinan och bromsarna arbetar indirekt från däcken (drivhjulen) till rälshjulen. Vid användning av ”high rail” lyfts maskinen mer än 100 mm över spåren, vilket säkerställer att inga konflikter uppstår mellan sensorer och spårväxlare. Drift i high rail-läge ger maximal stabilitet. Parkeringsbromsen verkar direkt på rälshjulen.

Low Rail (Kat. 3): Gummihjulen löper direkt på rälsen med dragkraft och bromsar som verkar direkt från hjulen till rälsen. Rälshjulen löper med konstant tryckreglering och fjädring för att uppnå hög säkerhet och undvika urspårning. Att däcken delvis är av gummi ger en bekväm körning och maximalt grepp, t.ex. vid våta förhållanden.


HYTT OCH DUBBELHYTT

MX16G Rail har en rymlig och säker ROPS-hytt som är utformad för optimal komfort och sikt. Denna hytt har ett skjutfönster, en tvådelad vindruta med justeringsmöjligheter och ett takfönster för ökat ljusinsläpp. Komforten förbättras av en justerbar ratt och armstöd och ett luftfjädrat säte, medan luftkonditioneringssystemet med justerbara luftmunstycken säkerställer ett behagligt klimat. Hyttinställningarna kan sparas via CAN BUS-styrda knappsatser och säkerheten ökar med stora justerbara backspeglar och en backkamera.

En dubbelhytt som tillval ger plats för en passagerare med bekväma sittplatser och separat ingång. Detta tillval ger extra kapacitet och bekvämlighet för både förare och passagerare, vilket gör MX16G Rail idealisk för team som arbetar med järnvägsinfrastrukturprojekt.


GRÄVMASKIN

MX16G Rails grävmaskinskomponent utmärker sig med sin avancerade design och funktionalitet, perfekt för krävande järnvägsprojekt. Denna grävmaskin har en tvådelad bom som är tillverkad av höghållfast stål för hållbarhet och flexibilitet. Med möjlighet att lägga till hydrauliska snabbfästen och en Engcon tiltrotator erbjuder den ökad mångsidighet, vilket gör det enkelt för förarna att anpassa sig till olika arbetsuppgifter.


SÄKERHET

Säkerheten har högsta prioritet i MX16G Rail från Hydrema. Maskinen är utrustad med det avancerade höjd- och vridningsbegränsningssystemet Prolec med RCI (rated capacity indicator). Detta system spelar en avgörande roll för att förhindra att maskinen rör sig utanför säkra arbetsgränser, vilket är viktigt när man arbetar nära eller mellan aktiva järnvägsspår. Med ”fail safe”-funktion och dubbla sensorer säkerställer systemet konstant övervakning och justering av maskinens position för att undvika kollisioner och säkerställa stabil drift.


JERNBANESPECIFIKT UDSTYR

Hydremas MX16G Rail är utrustad med ett antal järnvägsspecifika funktioner som understryker dess mångsidighet och effektivitet på rälsen.

Dessa omfattar:

  • Underrede med high och low rail-system för 1435 mm spår.
  • Särskild knappsats för underrede (i höger armstöd).
  • Elektronisk övervakning/larm
  • Visuell kontroll av rälshjulets tryck mot rälsen.
  • Fast BM-fjädring, bak.
  • Det elektroniska höjd- och vridningsbegränsningssystemet Prolec (virtuell vägg) med indikator för nominell kapacitet.
  • Hydraulisk låsning av de styrande hjulen vid körning i Rail-läge.
  • Hydraulisk nöddrift. 3 kameror (2 på motvikten och 1 på höger sida).
  • Individuella skivbromsar på rälshjulen som manövreras av både drift- och parkeringsbromsar.
  • Underrede: Extra hydrauloljekrets, bak - (50 l/min.) 7-polig kontakt för släpvagn, bak
  • Koppling för släpvagn, fram/bak
  • Luftbromssystem för släpvagn (tillval)

DIMENSIONER

    MX16G RAIL Std. Hytt MX16G RAIL Dubbelhytt
Rail kategori High rail (kat. 2) Low rail (kat. 3) High rail (kat. 2) Low rail (kat. 3)
Gummidäck Trelleborg 10.00-20  (yttre) - Galaxy 10.00-20 (inre) Trelleborg 10.00-20  (yttre) - Galaxy 10.00-20 (inre)
Maskinens vikt* ton 19,4   19.7  
Bredd över däck mm 2570   2570  
Maskinens bredd mm 2500   2500  
Spårvidd, räls mm 1435   1435  
Frigångshöjd hytt mm 3260 3120 3260 3120
Transporthöjd mm 4140 4000 4140 4000
Längd för vägtransport mm 5650   5650  
Överhäng fram mm 3360   3360  
Avstånd till motvikt mm 1640   1640  
Markfrigång till däck mm 120 0 120 0
Hjulbas mm 2600   2600  
Avstånd mellan rälsaxlar, fram mm 745 865 745 865
Avstånd mellan rälsaxlar, bak mm 760 880 760 880

*) Vikt angiven med 150 kg snabbfäste. Ingen skopa. Transportläge.

HYDREMA MX16G RAIL: INNOVATION OCH EFFEKTIVITET PÅ RÄLS

Hydrema MX16G Rail är utformad för att erbjuda en oöverträffad kombination av kraft, precision och flexibilitet, vilket gör den till en idealisk lösning för många järnvägsprojekt. MX16G Rail är utrustad med en robust Cummins B 4.5L Stage V-motor och levererar imponerande prestanda med upp till 175 hästkrafter samtidigt som den har en exceptionell bränsleeffektivitet. Dess förmåga att växla mellan högt och lågt spårläge ger den en unik flexibilitet att arbeta både på och utanför rälsen.

Upptäck hur kompakt MX16G Rail är, utformad för att göra arbetet på dubbelspåriga järnvägar enklare och mer effektivt. Med sin kompakta överbyggnad möjliggör den exakta och ostörda arbeten i ett körfält samtidigt som trafiken kan flyta på i det intilliggande körfältet. Denna designinnovation gör MX16G Rail till den perfekta partnern för projekt där utrymmet är begränsat och precision är avgörande.

Mx16g Rail Front (1)
Png Mark Hydrema Yellow

AVANCERAD SÄKERHETSTEKNIK I MX16G RAIL

MX Rail-serien, inklusive MX16G Rail, har det innovativa Prolec-systemet för höjd- och vridningsbegränsning med en indikator för nominell kapacitet (RCI) som maximerar säkerhetsnivåerna vid arbete nära räls. Systemet som är försett med ”fail safe”-funktion, dubbla sensorer och automatisk styrning är en viktig säkerhetskomponent som aktivt förhindrar kollisioner med lågt hängande kablar och liknande, samt förhindrar oavsiktliga rörelser i angränsande spår.

Denna avancerade teknik bidrar inte bara till att öka säkerheten genom att skapa en virtuell vägg runt arbetsområdet, utan den övervakar också kontinuerligt maskinens stabilitet och position, vilket är avgörande för att upprätthålla säkra arbetsförhållanden på järnvägsspår. Säkerheten förbättras ytterligare med tre strategiskt placerade kameror, två på motvikten och en på maskinens högra sida. Denna kamerainställning ger operatören förbättrad sikt, vilket är avgörande för korrekt och säkert arbete i komplexa järnvägsmiljöer.

Dessutom är systemet utformat för att proaktivt reagera på potentiella risker, vilket ger operatörerna en extra säkerhet och bidrar till en mer effektiv drift. Tillsammans med maskinens robusta konstruktion och avancerade styrfunktioner gör detta säkerhetssystem MX Rail-serien till en av de mest tillförlitliga och säkra lösningarna på marknaden för järnvägsarbete.

Hydrema Telematics

FRAMTIDEN FÖR ÖVERVAKNING OCH STYRNING AV MASKINER

Hydrema Telematics för MX16G Rail representerar ett banbrytande tillvägagångssätt för maskinövervakning och styrning i modernt järnvägsarbete. Detta avancerade telematiksystem, som är integrerat i varje MX16G Rail-maskin, utnyttjar kraften i GSM/GPS-teknik för att ge förare och vagnparksansvariga en djupgående inblick i maskinens prestanda och status.

Systemet fungerar genom att samla in och skicka detaljerade data om maskinens drift till en central server. Via Hydrema Telematics portal eller app kan användarna enkelt få tillgång till viktig information som maskintyp, serienummer, modellnummer, geoposition, drifttid, batteriladdningsnivå, körd sträcka samt larm- och felkoder. Denna datainsamling är inte bara värdefull för den dagliga driften utan även för långsiktigt underhåll och planering.

Hydrema Telematics gör också service och underhåll snabbt och enkelt. När din Hydrema Rail-maskin behöver service kan Hydremas serviceteam enkelt lokalisera fel via Hydrema Telematics och i många fall åtgärda dem utan att fysiskt behöva se maskinen. Och om en reservdel behöver bytas ut kan den identifieras via systemet, vilket sparar mycket stilleståndstid och gör att din MX16G snabbt kan komma tillbaka ut på rälsen.  

Detta system är ett kraftfullt verktyg för dem som vill maximera effektiviteten, minska driftkostnaderna och förbättra service- och underhållsplaneringen. Med Hydrema Telematics blir MX16G Rail inte bara en del av arbetskraften, utan en intelligent och uppkopplad aktör i den digitala tidsåldern.

HYDREMA MX16G RAIL: REVOLUTIONERAR JÄRNVÄGSUNDERHÅLL MED AVANCERAD TEKNIK

Undercarriage

ANPASSAT UNDERREDE FÖR FLEXIBEL JÄRNVÄGSDRIFT

MX16G Rail från Hydrema är utrustad med ett specialdesignat underrede som är perfekt anpassat för normalspåriga järnvägar med en spårvidd på 1435 mm. Detta underrede kan växla mellan högt och lågt spårläge, vilket ger oöverträffad flexibilitet och anpassningsförmåga för olika arbetsuppgifter på järnvägen. Maskinens drivlina är också optimerad för att säkerställa tillförlitlig framdrivning i båda lägena för oavbruten och effektiv drift.

Safety

AVANCERAD KONTROLL OCH SÄKERHET

MX16G Rails rälshjulsystem har en diameter på 650 mm och en låsbar axelpendling som medger en justering på +/- 3°. Detta ger ökad manövreringsförmåga och precision. Maskinen har också individuella skivbromsar på rälshjulen, som effektivt hanteras av både service- och parkeringsbromsarna. Dessutom finns avancerad elektronisk övervakning av både högt och lågt spårläge med integrerade larm för extra säkerhet under arbetet.

Functionality

FUNKTIONER OCH TILLBEHÖR

MX16G Rail förbättrar arbetseffektiviteten med sin fasta BM-snabbkoppling på den bakre rälsmodulen, vilket gör det enkelt att montera olika redskap. En extra hydraulkrets är installerad för att driva externa verktyg, vilket ökar mångsidigheten ytterligare. Maskinen är också förberedd för koppling för vagnar, både fram och bak, med en 7-polig kontakt för släp och ett luftbromssystem för vagnar som tillval.

HAR DU FRÅGOR ELLER VILL DU VETA MER?

Har du en fråga om MX16G Rail, våra andra maskiner eller tjänster? Eller vill du bli kontaktad av din lokala säljare? Fyll i formuläret så återkommer vi till dig så snart som möjligt.

Formulär för offert