Ta en titt eller ladda ner vår broschyr och datablad som PDF och läs mer om vår MXG järnvägsgrävmaskin.
MXG Broschyr/ MX16G Rail / MX20G Rail
Spårmodulerna har en integrerad koppling för vagnar både fram och bak. Modulerna är monterade på ett skruvsystem så att de kan tas bort om maskinen inte används för spårarbete.
Stora rälshjul (med en diameter på 650 mm) säkrar grävmaskinens arbetsläge och körstabilitet på spåret.
Individuella skivbromsar är monterade i navet på rälshjulen så att både färd- och parkeringsbromsen verkar direkt på rälshjulen.
Spårmaskinerna MX Serie-G kan arbeta i både "high rail" och "low rail".
Däcken pressas mot rälshjulen och lyfts 100 mm över spåret.
På så sätt undviker du skador på spårsensorer och växelreglage, eftersom däcken lyfts av järnvägsspåren. Dessutom ger drift i högt spårläge maximal stabilitet.
I lågt spårläge går däcken direkt på spåret. På så sätt går spårhjulen med konstant tryckreglering och fjädring för att uppnå hög säkerhet och undvika urspårning.
Att vara delvis på gummidäck ger bekväm körning och maximerar dragkraften, särskilt praktiskt i våta förhållanden.
Tack vare tre utvändiga kameror och en oöverträffad vy från hytten är det mycket enkelt att placera grävmaskinen på spåren och snabbt starta arbetet.
När du är i rätt position sänker du helt enkelt rälshjulen och väljer om du vill använda high rail eller low rail.
Hydremas hjulgrävare med rälshjul passar spår med standardspårvidd på 1435 mm.
Som standard har grävmaskinerna tre kameror på motvikten och motorhuven som visas på en separat skärm i hytten.
För att optimera din överblick och öka säkerheten runt grävmaskinen kan ett 360-graders kamerasystem installeras som tillval.
För maximal säkerhet är Hydremas rälsgående hjulgrävare utrustade med det elektroniska höjd- och vridningsbegränsningssystemet Prolec med RCI (rated capacity indicator).
Systemet kan begränsa arbetshöjden, som en säkerhetsåtgärd för att inte slå emot lågt hängande kablar, och även skapa en virtuell vägg för att förhindra rörelser in över intilliggande spår. Samtidigt övervakar RCI hela tiden maskinens stabilitet.
Vid motorfel eller fel på elsystemet kan de hydrauliska funktionerna manövreras med hjälp av nödpumpen som sitter bakom hytten, över maskinen.
Det gör det möjligt att bogsera maskinen till en säker plats där den sedan kan repareras.
MX G-serien har en luftfjädrad förarstol som kan justeras och anpassas så att föraren alltid sitter bekvämt.
Som tillval finns också ett luftfjädrat säte med ventilation och längsgående dämpning.
Multi-joysticken är installerad som en integrerad del av de nya armstöden. Armstöden kan justeras i höjd, längd och vinkel så att föraren enkelt kan hitta den bästa arbetsställningen.
Fönstrets utformning ger föraren en fantastisk sikt och den tvådelade vindrutan underlättar kommunikationen med människor i närheten.
Den övre rutan öppnas enkelt genom att trycka upp den, medan den nedre rutan kan tas bort helt och förvaras i hytten.
Motorhuven är placerad på maskinens högra sida och öppnas snabbt och enkelt med elektrisk aktivering.
När huven öppnas kommer du åt motor, filter och kylare, vilket gör det enkelt att utföra service och underhåll när du står på marken.
Lys upp spåren och det omgivande arbetsområdet med ett LED-arbetsljuspaket, så att du alltid har bästa möjliga överblick över arbetsområdet och till och med förbättrar säkerheten.
Våra grävmaskiner fås som standard med fyra LED-arbetsljus och med ett utökat LED-paket förses spårgrävaren med totalt 11 LED-lampor för att lysa upp även de mörkaste områdena.
Hydrema Telematics ingår som standard på alla nya Hydrema-maskiner.
Information om temperaturer, oljetryck, bränsleförbrukning och bränslenivå samlas in och visas på webbportalen eller på förarens smartphone. Systemet samlar också in och visar felkoder för att säkerställa att service och reparationer utförs så snabbt och korrekt som möjligt.
När det gäller maskinens mjukvara kan uppdateringar laddas upp via telematics can-bus enhet. Det möjliggör fjärruppdateringar via GSM-nätet, vilket därmed besparar dig ett fysiskt besök från Hydremas servicepersonal. Dessa funktioner garanterar maskinägaren minsta möjliga stilleståndstid och en optimal effektivitet.
Hydrema kan lackera din nya MX16G RAIL- eller MX20G RAIL-maskin i specialfärger efter dina preferenser, t.ex. dina företagsfärger, så att din grävmaskin sticker ut och gör ett unikt intryck.
Det automatiska centralsmörjsystemet fördelar mängden fett som maskinen behöver så att den presterar på topp hela dagen, samtidigt som du sparar många arbetstimmar.
Som tillval kan du utrusta din grävmaskin med ett lufttrycksystem i undervagnen som kan användas till bromssystemet på påkopplade vagnen.
Gör din rälsgående grävmaskin ännu mer mångsidig med Engcon tilt-rotatorer, med hydraulisk snabbkoppling, EC-olja och integrerad gripklo. Gripklon är specialutvecklad för den tuffa miljön på järnvägen, där den ofta används för att dra eller lyfta tunga spår.
Sammantaget innebär detta att de hydrauliska redskapen enkelt kan kopplas in eller ur utan att föraren behöver lämna hytten, vilket gör det säkrare och snabbare för föraren att arbeta på spåren.
Hjalmar Petris Väg 44
352 46 Växjö
Letar du efter kontaktinformation i ett specifikt land? Besök vårt återförsäljarkort och hitta ditt språk / land.
Har du en fråga om våra maskiner och tjänster? Eller skulle du vilja bli kontaktad av din lokala återförsäljare? Fyll i formuläret.
Göteborg
Lars Wenneberg (Säljare)
+46 70 620 92 46
lwe@hydrema.com
Staffanstorp
Henrik Sörensson (Säljare)
+46 70 598 89 06
hso@hydrema.com
Tumba
(Säljare)
+46 70 327 54 88
sverige@hydrema.com
Växjö
Per Eriksson (Försäljningschef)
+46 70 928 82 95
per@hydrema.com