8. april 2019

Ny Hydrema på Bauma med rekordlågt marktryck

Ny dumpermodell sänker det redan låga marktrycket med ytterligare 15 procent

Hydrema sätter nytt rekord i lågt marktryck när de står redo att visa upp sina nyheter på Bauma 2019 i München, måndagen den 8 april. Den danska tillverkaren av entreprenadmaskiner går försiktigare fram än någonsin med den nya dumpermodellen 920G, som är en uppgraderad version av den välkända 922-dumpern. Och även 922:an kommer i en ny version.

Hydrema 920G

Hydrema har uppdaterat 20-tonsdumpern 922F, som nu kör rakt in i framtiden med Stage V-motor från Cummins och med modellbeteckningen 922G. Samtidigt tar den nordjyska fabriken tillfället i akt att lansera den nya modellen Hydrema 920G, där den mest använda hjultypen på 922-modellen med 800 mm däck har bytts ut mot 920 mm breda hjul.

"Med last har 922G ett marktryck på 98 kPa med 800 mm hjulmontering, vilket är mycket blygsamt. Inte desto mindre gör vi trycket ytterligare ca 15 procent lägre med den nya 920G-modellen, och därmed har maskinen ett rekordlågt marktryck för denna typ av dumper. 920G kan lastas med 18 ton"

"Det är samma grundmaskin men med de bredare hjulen målriktar vi den mot ett nytt segment med entreprenörer, som behöver köra i mycket blöt terräng"

Thorkil K. Iversen, Utvecklingschef hos Hydrema

Mer kraft

Under en i övrigt uppdaterad motorhuv har Cummins-motorn i Stage V-version genomgått en förenkling, där recirkulationen av avgaserna inte längre sker i motorn.  All behandling sker nu efter motorn i en så kallad one-canister-lösning med DOC-katalysator, SCR-katalysator med AdBlue-tillsats samt partikelfilter. 

Det säkerställer en högre effekt från 296 till 314 hk – mätt i kW från 218 till 231. Vridmomentet har ökats med hela 23 procent och därmed får maskinerna en betydligt högre arbetskapacitet.

Maskinen är utrustad med ett nyutvecklat retardersystem som består av en kombination av motorbroms och hydraulisk retarder. En retardereffekt på över 300 kW kan uppnås och systemet avlastar driftbromsen betydligt vid körning i nedförsbacke. Hydrema har dessutom infört ett ”brake-care”-system som utlöser ett larm vid eventuell överbelastning av bromsarna.

Hydrema 922G

Smarta egenskaper 

Eftersom vi använder elservo till tipphydrauliken går det nu att automatisera denna funktion ytterligare. Det innebär bland annat smooth-tipping med mjuk tipp- och sänkstart samt Auto-Body-Return-funktionen, som har utvecklats för att även omfatta Auto-Tip. Auto-Body-Return sänker automatisk flaket ner till chassit genom ett enkelt tryck på joysticken. 

Hydrema 920G

Hydrema har utvecklat ett eget system för att mäta hur mycket dumpern har på flaket. Vägningssystemet fås som standard på alla modeller.

I hytten kan maskinföraren koppla telefonen till en handsfree-funktion. Dessutom är komforten förbättrad med ett ventilerat säte med längddämpning. Hydrema-utvecklarna har även ändrat instrumentdisplayens layout så att föraren får betydligt mer information. Bland annat är det nu möjligt att se i vilken lutning maskinen kör.        

Yderligere information

Hydrema 920/922G Leaflet

Nyhetsbrev

Registrera dig

Se kort ›

Find återförsäljare

Efter plats

Nyheter

Vad händer

icon-pin Hitta oss
icon-request Begäran
icon-contact Kontakt
Begära
en återuppringning
icon-arrow-down

Har du en fråga om våra maskiner och tjänster? Eller skulle du vilja bli kontaktad av din lokala återförsäljare? Fyll i formuläret.

Huvudnummer +46 47 070 52 80

hydrema@hydrema.com Hjalmar Petris Väg 44
SE-352 46 Växjö

Forsäljningschef
Per Eriksson
+46 70 928 82 95
per@hydrema.com

Distrikschef - Syd 
Stefan Fasth
+46 70 59 88 906
sfa@hydrema.com

Distrikschef - Nord
Johan Braun
+46 70 32 75 488
jbr@hydrema.com

Distrikschef - Göteborg
Lars Wenneberg
+46 70 620 92 46
lwe@hydrema.com

Distrikschef - Växjö
Mats Lundqvist
+46 70 928 82 96
mlu@hydrema.com